Iako je pre svega poznat kao slikar baletskih scena,
Edgar-Iler-Žermen Dega (Edgar-Hilaire-Germain Degas) bio je mnogo više
nego to. On je bio suptilan i otmen portretista,
crtač neograničenih mogućnosti i jedan od najuzbudljivijih vajara
svoga veka. Rođen je u Parizu, u bogatoj porodici, i očekivalo se da će
nastaviti bankarsku karijeru svoga oca. Međutim, Edgar je drukčije
mislio. Na svojim školskim sveskama on je crtao likove iz snova i slike
vitezova u oklopu. Sanjao je da postane slikar.
Ubedivši najzad oca da je u pravu, Dega stupa u atelje Luja
Lamota, nekadašnjeg učenika neoklasicističkog slikara Engra. U to vreme
Pariz se beše podelio u dva neprijateljska tabora. Romantičari, pod
vodstvom Delakroa, insistirali su na emocionalnim bojama i egzotičnim
motivima, dok su neoklasicisti, pod vodstvom Engra, preporučivali
proučavanje grčke i rimske umetnosti i primenjivali tvrd realistički
pristup temama uzetim iz istorije i mitologije. Dega je bio dovoljno
mudar da, zahvaljujući čestim posetama Luvru, gde je kopirao
italijanske majstore, koriguje Lamotova dosadna učenja. Ubrzo će više
puta posetiti Italiju, gde će mu dela »primitivaca« i umetnika
petnaestog veka, kao što su Leonardo i Botičeli, otvoriti oči.
Mladi umetnik najpre slika istorijske motive u vladajućem
maniru, dajući im ono što je on sam nazivao notom »modernog osećanja«,
birajući pri tom realistične modele i stvarajući manje konvencionalne
kompozicije. Međutim, on ubrzo napušta taj put i počinje da se
usredsređuje na portret. Dega je divan portretista; već u svojim prvim
platnima on pokazuje sposobnost da uhvati unutrašnji život modela.
Rođeni psiholog, on se zabavlja postavljajući jednu ličnost preko
druge. U tim delima, Dega kombinuje čistu strukturu i oštar crtež, koji
potiče od starih majstora, sa osećanjem za diskretne boje i delikatne
svetlosne efekte. Slikajući portrete, on najpre pravi velik broj crteža
i skica prema prirodi, da bi zatim prema njima i po sećanju
rekomponovao svoje modele. Vremenom, njegove boje postaju sve svetlije,
i on je sve sposobniji da uhvati trenutan stav i prolazan izraz. On
nikada nije prihvatao narudžbine, niti je završavao portrete ukoliko
bi mu neko dosađivao. Kada je neka lepa žena izjavila da želi da mu
pozira, on je osorno odgovorio: »Da, ja bih želeo da načinim vaš
portret, ali ja bih vam stavio kapu i kecelju, kao nekoj maloj
sluškinji.«
Pošto se vratio iz francusko-pruskog rata, Dega je ustanovio da
je nestalo onoga starog društva koje je on voleo. On traži oko sebe
nove teme i nalazi ih u operi i baletu. Tu postoje fluidni pokreti,
blesak boja i divna igra svetlosti, koju on voli. Istovremeno, Dega se
sprijateljio s grupom mladih slikara, koju sačinjavaju Mane, Renoar,
Bazil, Mone i Pisaro. On se pridružuje njihovim diskusijama o potrebi
da se slika savremeni život, a ne literarni motivi, i o neophodnosti
sve smelijeg naglašavanja kolorističkih efekata. Iako su zajedno
osnovali grupu impresionista, Dega se nije slagao s njima u pogledu
njihovog insistiranja da treba slikati u otvorenom prostoru. Umetnost
je više nego predavanje samoga sebe prirodi, govorio je on, neko
mentalno gradi umetničko delo, a neko ga daje zahvaljujući svome stilu
i strpljivoj opservaciji. Posećujući baletske predstave, on bi najpre
pravio niz preciznih skica, koje je kasnije menjao, pojačavajući efekat
i zamenjujući pastel uljanim bojama. Pastel mu je omogućavao da crta
kao da slika, on je zadovoljavao njegovu želju za sjajnim, vazdušastim
bojama.
U isto vreme Dega traži nove i neočekivane uglove posmatranja.
On odiže pod u sali za probe, posmatra scenu iz lože, stoji iza kulisa i
daje nam sveže, nepredviđene isečke života. Deo njegove originalnosti
plod je i proučavanja japanske umetnosti, za kojom je Pariz u to vreme
ludovao. Na japanskim grafikama Dega se učio da oštro iseca likove, da
ih postavlja jedne preko drugih - da bi na taj način pojačao privid
spontanosti svojih dela, koja su, u stvari, u milimetar proračunata.
Preko fotografije, kojom se strasno bavio, Dega otkriva isticanje
detalja, kontrast oštrog detalja na nejasnoj pozadini, i to koristi u
svojim delima. U svojim studijama balerina on ne prikazuje samo
čarobne trenutke na sceni, već i trenutke napora i dosade mladih
devojaka koje vežbaju ili čekaju iza scene.
Svoja otkrića Dega nije primenio samo na baletske scene, već i u
slikama konjskih trka. On je prvi proučavao pokret trkačkih konja na
otmenim trkalištima u okolini Pariza, gde džokeji, blistajući u svojim
svilenim odelima, jašu elegantne konje plemenitih pasmina. Lutao je
gradom i vraćao se iz kafanskih bašti s duhovitim slikama pevača i
igrača. Njegova tema su bile i peglerke koje rade svoj monotoni posao i
otmene kaćiperke. Dega svuda traži izrazitu, rečitu liniju, njegov
crtež je vešt, dat u širokom potezu. On napušta konvencionalnu harmoniju
starih majstora i boje mu postaju bogatije i originalnije. Otprilike
do 1886. godine, Dega je usredsređen na jedan problem: kako
kombinovati trenutnu viziju impresionista s večnim principima klasičnog
crteža. U mnogim delima on u tome u potpunosti uspeva.
Međutim, Dega je uvek težio usavršavanju, te se poslednjih
godina života povlači iz sveta i pokušava da izmeni svoj stil.
Maestralan crtač, on želi da postane izražajan slikar. Sa ozbiljnošću
pristupa skulpturi i stvara više stotina grubih, ali snažnih statueta
balerina, konja i kupačica, udahnjujući im snagu pokreta i ritma.
Proučavao je naga ženska tela u svim pozama, dok se izvijaju, okreću,
posmatrao ih je odozgo, odozdo, posmatrao ih je kako izlaze iz kade,
kako stoje na jednoj nozi ili leže na divanu. Pri kraju života on se
vraća baletskim scenama, ali ih više ne slika pastelom, već ih daje u
naizmeničnim namazima guste boje. Poslednje slike igračica izgubile su
svoj šarm, njihova lica su izbrazdana prugama blistave boje; one liče
na neke čudne ptice ili na tropske leptire. Takav stil plod je
činjenice što je on u starosti bio gotovo slep. Nije više mogao da radi
na malom formatu, i osećao je potrebu da sve uveliča. Na komadima
crtaće hartije, veće od jednog metra, Dega besno crta. Zauvek su
nestali delikatni obrisi, ugalj kao da dubi papir i kleše oblike. Dega
se ne usteže da izobliči i uveća.
Kao ličnost, Dega je bio preosetljiv, povučen, jedak i duhovit.
Imao je malo prijatelja i nikada se nije ženio. Obdaren izvanrednim
ukusom, on je sakupio veliku kolekciju umetničkih dela. Godine 1917.
umro je u osamdeset trećoj godini, gotovo slep, zanemaren od nove
generacije. Obavestio je Forena da ne želi pogrebni govor. »Ako tamo
bude nekoga, ti, Foren, ustani i reci: On je mnogo voleo da crta. Kao i
ja. A zatim idi kući.« Trideset pet godina kasnije, njemu će biti
osigurano mesto jednog od najoriginalnijih umetnika velikog veka.
iz knjige Egar Dega, Danijel Katon Rič
Нема коментара:
Постави коментар